شناسه خبر :۸۰۱

رادیو منهای نفت ۱۵

نسخه مناسب چاپ
صوت: 

استاندارد حلال و درآمدزایی

حلال عنوان مجموعه‌ای از نام نشان‌های تجاری (برند) است که بر محصولات غذایی درج می‌شود. این نام برگرفته از معنی غذای حلال است که در دین اسلام آمده است و اولین بار محصولات غذایی حلال در کشور مالزی بوجود آمده است. در چند سال اخیر این علامت تجاری غذایی بصورت یک علامت جهانی از طرف کشورهای اسلامی در دنیا معرفی شده‌ است به ‌طوریکه در کشورهای غیر اسلامی نیز از استقبال خوبی برخوردار شده است.

در سال ۱۹۹۷ این استاندارد برای اولین بار در سطح بین المللی مطرح و تعریف غذای حلال در آن انجام شد در این آیین نامه نه تنها تولید و فرآوری محصولات مشمول قوانین حلال می گردد بلکه حمل و نقل ، نگهداری، ذخیره سازی، و هر وسیله و ابزاری که به نوعی در این فرآیند دخیل است را شامل می شود. در حال حاضر برند حلال گستره وسیعی از فعالیت های اقتصادی را شامل می شود از آن جمله می توان به تولیدات دارویی ، بهداشتی و آرایشی و حتی فعالیت های مانند بانکداری ، مسافرت و توریسم اشاره کرد. امروزه علامت حلال علاوه بر اینکه مورد توجه مسلمان است در بین سایر ادیان نیز به علت سلامت و کیفیت مواد غذایی مورد توجه قرار گرفته است. در سال ۲۰۰۵ ارزش بازار جهانی فعالیت های اقتصادی حلال اعم از غذایی و غیر غذایی حدود ۲۰۰۰ میلیارد دلار بوده ولی در سال ۲۰۰۹ این رقم به حدود ۲۸۵۰ میلیارد دلار رسیده است. که ارزش بازار جهانی غذای حلال بالغ بر ۸۹۵ میلیارد دلار ۴/۳۱ درصد از فعالیت های اقتصادی حلال تشکیل می داده. رقابت شدیدی بین کشورهای مسلمان و غیر مسلمان در جهان وجود دارد اما کشور مالزی در این میان جز پیشتازان می باشد جالب اینکه نشان حلال بعد از مالزی بیشترین استفاده و تولید را در کشورهایی مانند انگلستان و فرانسه دارد.

 

 

    دیدگاه ها

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    تازه ها