مدیر گروه جهادی شهید مالکوم ایکس تصریح کرد؛

گروه‌‌های جهادی از مدیران صدقه نمی‌خواهند؛ راه دوری نمی‌رود در کنارشان باشند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بسیج سازندگی سپاه فجر استان فارس، مدیر گروه جهادی شهید مالکوم ایکس استان فارس، با بیان اینکه اگر مدیران دستگاه‌های گوناگون در کنار گرو‌ه‌های مردمی قرار گیرند، راه دوری نمی‌رود، گفت: گروه‌های جهادی از مدیران صدقه نمی‌خواهند، بلکه مدیران می‌توانند ماشین‌آلات و امکانات تخصصی که از اموال بیت‌المال تهیه شده است را در اختیار گروه‌های جهادی بگذارند و دریغ نکنند.

 

گروه‌‌های جهادی یکی از پایه‌های خدمت‌رسانی به نقاط محروم کشور، نیازمندان و مستضعفان هستند و بدون هیچ‌ چشم‌داشتی به عرصه خدمت‌رسانی و رفع محرومیت پرداخته و خدمات شایانی را به نیازمندان ارائه کرده‌اند. با شیوع بیماری کرونا در کشور، فعالیت اغلب این گروه‌ها به سمت خدمات بهداشتی و کمک به کادر درمان بیمارستان‌های مختلف درگیر با بیماران کرونایی معطوف شده است.

 

بسیاری از این گروه‌ها، علی‌رغم پیگیری خدمات جهادی گذشته خود که بعضا در حوزه‌های تخصصی نیز انجام می‌شد، طبق فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی، قدم در عرصه کمک مؤمنانه و مواسات نهاده و طی نزدیک به یک سال گذشته خدمات فراوانی را به محرومان و خانواده‌های بیماران کرونایی ارائه کرده‌اند.

 

گروه جهادی شهید مالکوم ایکس استان فارس، یکی از گروه‌های جهادی فعال و تخصصی در حوزه آب‌رسانی به مناطق محروم کشور از جمله استان سیستان و بلوچستان است که طی حدود ۱۳ سال فعالیت مستمر خود، خدمات فراوانی را در حوزه آب‌رسانی و دیگر خدمات حمایتی از مردم محروم نقاط مختلف کشور داشته است.

 

حجت رحیمی، مدیر گروه جهادی شهید مالکوم ایکس استان فارس در رابطه با چگونگی راه‌اندازی این گروه جهادی و فعالیت‌های آن اظهار کرد: گروه جهادی شهید مالکوم ایکس (رهبر سیاهپوستان مسلمان) فعالیت خود را از ۱۳ سال پیش آغاز کرده و در طول این مدت نیز در مدیریت بحران‌های طبیعی متعددی از جمله سیل، زلزله و محرومیت‌زدایی در استان‌های مختلف کشور نقش داشته است.

 

وی افزود: دلیل نام‌گذاری گروه به نام یکی از شهدای غیر ایرانی، توجه دادن به این مسئله است که ما برای خدمت‌رسانی، هیچ مرز و رنگ و نژادی نمی‌شناسیم و هر کجای عالم بتوانیم گره از کار انسانی باز کنیم، بی‌تردید به نمایندگی از انقلاب اسلامی اقدام به امدادرسانی خواهیم کرد.

 

رحیمی با بیان اینکه در کارنامه گروه نیز این ادعا را با کمک به رنگین‌پوستان و مذاهب مختلف اسلامی اعم از شیعه، سنی و غیر مسلمانان به اثبات رسانده‌ایم، تصریح کرد: اینکه امیرالمؤمنین علی (ع) سخنانی پیرامون کل بشریت و هستی و نگاه کلان به مسائل جهان دارند و در عین حال، در کنار آن نگاه کلان تخصصی مورد نیاز بشر، شب‌ها کیسه به دوش می‌کشند و نان به نیازمندان می‌رسانند، نگاه صحیح به کار جهادی را به خوبی برای ما تبیین کرده است.

 

مدیر این گروه جهادی با بیان اینکه این سیره حضرت علی (ع)، یعنی اینکه هم کار کلان، تخصصی، عمیق و نظری واجب است و هم رسیدگی به نیاز ابتدایی نیازمندان، گفت: نباید به بهانه کار تخصصی از معیشت نیازمندان غافل شد. ما در مجموعه جهادی شهید مالکوم ایکس، در کنار تأمین ارزاق و معیشت، یک زمینه تخصصی انتخاب کرده و به آن مشغول هستیم که این زمینه تخصصی، پرداختن به امر آب‌رسانی به نقاط محروم است.

 

وی با اشاره به اینکه آب‌رسانی یعنی رفع یکی از مهمترین نیازهای انسان، اذعان داشت: نیاز به آب، به مراتب مهم‌تر از مسکن و سایر نیازهاست. آب، ارزاق و درمان، به ترتیب محوری‌ترین اقدامات گروه جهادی ماست و در این میان، آب‌رسانی، سهم بیش از ۹۰ درصدی در فعالیت‌های ما دارد.

 

رحیمی با بیان اینکه در طول سال‌های فعالیت مجموعه جهادی شهید مالکوم ایکس، مهم‌ترین فعالیت ما مربوط به استان سرافراز و البته محروم سیستان و بلوچستان بوده است، اظهار کرد: توضیح این نکته ضروری است که فعالیت ما صرفاً محدود به این سه مورد نیست و بخشی از توان ما براساس نیازمندی‌ها در بحران‌های مختلف به کار گرفته می‌شود. برای مثال در کرمانشاه و سیستان و بلوچستان، تمرکز بخشی از گروه بر موضوع ساخت سرویس‌های بهداشتی و تأمین آبگرمکن بود که در آن شرایط، برای سلامت جسم و روان مردمِ آسیب‌دیده، بسیار ضروری بود.

 

رحیمی با اشاره به اقدامات کلان این گروه جهادی بیان کرد: ایجاد شبکه آب روستایی در روستاهای محروم استان سیستان و بلوچستان مطابق با تمامی استانداردهای فنی به صورت رایگان و جهادی، ساخت بیش از ۲۰۰ چشمه سرویس بهداشتی و تأمین بیش از ۳۷۰ آبگرمکن در کرمانشاه و سیستان و بلوچستان، پیگیری و ارجاع بیماران جهت درمان‌های پیچیده و پرهزینه، شامل انواع سرطان، پیوند عضو و… در استان‌های مختلف از جمله اقدامات کلان گروه جهادی ما بوده است.

 

وی ضمن قدردانی از پزشکان جهادی که همکاری بسیار دلسوزانه‌ای در این مسیر داشته و جهادگرانی که تمام توان خود را در اسکان دادن به بیماران به کار گرفتند، تصریح کرد: توزیع بیش از ۳۱۰ تن مواد غذایی پس از بحران‌های گوناگون، شامل سیل و زلزله در استان‌های مختلف کشور، احیای مشاغل آسیب‌دیده در بحران‌ها از طریق تعمیر لوازم کار، راه‌اندازی گروه تخصصی تعمیرات لوازم خانگی جهت تعمیر فوری و رایگان لوازم خانگی پس از بحران‌ها نیز از دیگر فعالیت‌های مهمی بود که جهادگران گروه جهادی شهید مالکوم ایکس انجام دادند.

 

رحیمی با بیان اینکه اثرات این گروه تخصصی تعمیرات فنی در حل بحران‌های ناشی از سیل شیراز (دروازه قرآن و محله سعدی) به خوبی مشهود بود، گفت: با توکل بر خدا در حال آموزش دادن به گروه‌هایی از استان‌های مختلف در حوزه‌های فنی هستیم تا با نشر این مدل و الگوی جهادی، شاهد حل بحران آب و تعمیرات لوازم خانگی نیازمندان از سوی گروه‌های تخصصی جهادی در استان‌های مختلف باشیم‌.

 

مدیر گروه جهادی شهید مالکوم ایکس با اشاره به اینکه در این راه، از گروه‌های جهادی داوطلب و با حوصله و صبور دعوت کرده و آمادگی کامل برای انتقال تجربیات خود به ایشان را داریم، تصریح کرد: در موقعیت سخت و دشواری هستیم. بی‌تردید توزیع ارزاق و کارهای تخصصی و زیربنایی از نظر ما به یک اندازه اهمیت دارند؛ زیرا یکی نان و دیگری آب می‌رسانند و هیچ کدامشان حذف‌شدنی نیستند.

 

وی افزود: این روزها ندای تخصصی شدن گروه‌های جهادی را می‌شنویم که به نوبه لازم می‌دانم تا دو هشدار مهم در این زمینه ارائه دهم. اول اینکه کارهای تخصصی جهادی، عرصه بی‌دقتی و فعالیت‌های بدون برنامه نیست و اگر به دنبال بالا بردن ارقام و گزارش کار بدون رعایت استانداردهای فنی در این حوزه برویم، به زودی شاهد تخریب چهره گروه‌های تخصصی به واسطه ناشی‌گری‌ها خواهیم بود. دوم اینکه گروه‌های تخصصی به صورت طبیعی هزینه‌های به مراتب بالاتری از سایر گروه‌ها دارند و لازم است از سوی دستگاه‌های متولی بودجه، به درستی و در عمل به رسمیت شناخته شوند.

 

رحیمی ادامه داد: گروه جهادی شهید مالکوم ایکس شامل متخصصانی در حوزه درمان، تعمیرات لوازم خانگی، اساتید حوزه‌های آب و مسکن و بسیاری افراد در حوزه‌های فنی از نقاط مختلف کشور است که برخی از آنان در رشته‌های خود صاحب مسئولیت‌هایی در بیمارستان‌ها، اصناف، ادارات گوناگون و حتی حوزه علمیه هستند و این موجب افتخار ماست که میزبان این عزیزان بوده و هستیم و براساس نوع نیازها از ظرفیت ایشان که در بسیاری موارد، خود نیز از خیران و تأمین‌کنندگان مالی گروه هستند، در محرومیت‌زدایی از میهن عزیزمان بهره می‌گیریم.

 

مدیر گروه جهادی شهید مالکوم ایکس بیان کرد: اگر امروز یک گروه جهادی با نام شهید مالکوم ایکس در روستاهای محروم، مفتخر به وظیفه آب‌رسانی است، که در فرهنگ ما شیعیان، آب‌رسانی معنای خاص دارد، همه را مدیون مردم مهربانی هستیم که اموال خود را در این راه، هدیه می‌کنند. مردم نقاط مختلف کشور، در حالی سرمایه‌های خود را صرف آب‌رسانی به روستاهای محروم می‌کنند که مردم برخی روستاها با تبلیغات نادرست دشمنان، تصور می‌کردند در گوشه‌ای از خاک میهن عزیزمان فراموش شده است؛ اما حضور نیروهای فنی و خیران نقاط مختلف کشور در روستاهای محروم سیستان و بلوچستان، جان دوباره‌ای در کالبد همدلی و انسجام ملی دمید.

 

وی گفت: این روزها، همه متوجه شده‌اند که ایران و ایرانی، بیش از هر زمانی دغدغه همنوع و هموطن خود را دارد و این مسئله را می‌توان از اشتیاق حضور برای خدمت‌رسانی به خوبی تشخیص داد. در ایام کرونا، ضمن توزیع نیازمندی‌های ارزاق، ماسک و ضدعفونی محلات در روستاهای محروم، احداث شبکه‌های آب را متوقف نکردیم؛ زیرا چنین مسئله‌ای اساساً ممکن نیست و به رساندن آب حتی یک ساعت زودتر از برنامه می‌اندیشیدیم.

 

رحیمی تصریح کرد: متأسفانه امروز برخی اشخاص که تعدادشان نیز بسیار اندک است، گاهی می‌گویند آب‌رسانی کار دولت است. چرا گروه‌های جهادی به این عرصه وارد می‌شوند؟! یا اینکه می‌گویند مثلاً شما در شهر خود فعالیت کنید بهتر است و سایر شهرها و استان‌ها را به خودشان بسپارید! در پاسخ به این افراد باید اشاره کرد که اولاً سایر امور مثل ارزاق و مسکن و اشتغال نیز از وظائف دولت است، اما جهادی‌ها ناچار به ورود شده‌اند. اینجا که دیگر موضوع فعالیت ما آب‌رسانی برای کودکان و زنان در گرمای بیش از ۵۰ درجه است! و جای هیچ‌گونه مناقشه‌ای وجود ندارد.

 

مدیر گروه جهادی شهید مالکوم ایکس اظهار کرد: اگر مدیران دستگاه‌های گوناگون در کنار گرو‌ه‌های مردمی قرار گیرند، راه دوری نمی‌رود! ماشین‌آلات و امکانات تخصصی مورد نیاز ما در اختیار مدیران است و از اموال همین مردم تهیه شده است که مدیران باید این تجهیزات را در اختیار بگذارند و دریغ نکنند. همچنین، مسئولان باید این کار را با میل و رغبت و به دور از جنجال‌های رسانه‌ای انجام دهند تا امور، شیرین‌تر به سرانجام برسد. ما صدقه از مدیران نمی‌خواهیم.

 

وی در پایان سخنان خود بیان کرد: البته بسیاری از مدیران در این زمینه ما را به عنوان یک مجموعه تخصصی جهادی یاری رسانده‌اند که تقدیر از آنان بر ما لازم است. ضمناً اگر گروه یا فردی دارای تخصص از نقاط مختلف کشور قصد خدمت‌رسانی به روستاهای محروم در حیطه خود را داشت، می‌تواند با ارتباط‌گیری با این گروه جهادی، مقدمات خدمت‌رسانی خود را فراهم کند.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.