برداشت طلا از خاک؛

اراده و همت کارآفرین شیرازی در احیای زمین‌های کشاورزی

هر چند خشکسالی کشاورزی استان فارس را تهدید می‌کند اما بارقه‌های امیدی نیز برای روشن نگاه داشتن چراغ کشاورزی توسط کارآفرینان جوان روشن شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی فارس به نقل از تسنیم، کشاورزی یکی از عرصه‌های مهم اقتصادی است که نه تنها در بعد فردی بلکه در بعد اجتماعی نیز سودمند است، تامین امنیت غذایی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های است که کشاورزی در آن نقش دارد و این موضوع یعنی امنیت غذایی در ثبات و پایداری یک کشور بر هیچ کس پوشیده نیست.

اقتصاد استان فارس نیز بر پایه کشاورزی بنا شده و با همه تلاشی که برای صنعتی شدن استان شده اما همچنان این کشاورزی است که حرف نخست را در اقتصاد استان می‌زند اما چند سالی است که خشکسالی و بحران کم آبی سایه منحوس خود را بر سر فرصت‌های شغلی در عرصه کشاورزی پهن کرده و سبب بیکاری و مهاجرت بسیاری از مردم شده است.

در این میان اما بارقه‌های امیدی نیز برای روشن نگاه داشتن چراغ کشاورزی در استان توسط کارآفرینان جوان روشن شده است. جوانانی که با امید به آینده بهتر شغل و حرفه خود را ترک کرده و به کشاورزی روی آوردند تا با روش‌ها و کشت‌های جایگزین هم کشاورزی استان را سر پا نگه دارند هم زمینه اشتغال برای همنوعان خود فراهم کنند.

احمدرضا جعفری یکی از این جوانان است که با تاسیس یک شرکت تعاونی کشاورزی موفق شده در زمینه کشت زعفران ورود کند و پس از چندین سال فعالیت در این عرصه به یکی از کارآفرینان برتر استان فارس تبدیل شود.

وی در گفت‌وگو با تسنیم به شرح فعالیت خود پرداخت "متولد 68 و ساکن منطقه لپویی هستم. پیش از این به شغل تاسیسات مشغول بودم اما علاقه‌ام به کشاورزی و پیشینه شغلی خانوادگی سبب شد که به کشاورزی روی آورم و از سال 93 شرکت تعاونی تاسیس کردم".

این کارآفرین موفق زراعت، باغبانی و گیاهان دارویی را عرصه فعالیت خود قرار داده و با کشت زعفران شروع کرده است. جعفری در توضیح این انتخاب می‌گوید: با توجه به بحران آبی که در استان است و کمبود منابع آبی در اقلیم محل سکونتم ترجیحم انتخاب محصولی بود که آب کم بخواهد علاوه بر آن همیشه به دنبال آن بودم که با صرف کمترین زمان بیشترین سود را ببرم به همین دلیل کشت زعفران، پسته و انجیر را انتخاب کردم.

به گفته وی این محصولات زمان زیادی را برای مراقبت نیاز ندارد اما نسبت به دیگر محصولات چندین برابر ارزش اقتصادی دارد به اضافه اینکه آب کمی هم برای آبیاری نیاز دارد. براساس گفته‌های جعفری یک هکتار زعفران در سال نیاز به 20 روز رسیدگی دارد که همین امر سبب انتخاب این کشت شده است.

ارائه مشاوره رایگان یکی از کارهایی است که این کارآفرین برتر استان فارس در سرلوحه کارهای خود قرار داده است. وی می‌گوید: از سراسر کشور برای گرفتن مشاوره مراجعه می‌کنند که به صورت غیرمستقیم نیز در اشتغال‌زایی موثر است.

به گفته وی تنها در سال گذشته بیش از هزار نفر از سراسر ایران برای شروع به کشت زعفران و دیگر محصولات از این کارآفرین مشاوره شغلی گرفته‌اند.

علاوه بر این کارآفرینی جعفری منجر به اشتغال‌زایی مستقیم نیز شده است که بسته به انجام امور مربوط به کشت زعفران این تعداد متفاوت بوده است. این کارآفرین برتر استان فارس می‌گوید: زعفران 2 فصل کاری دارد نخست کاشت و برداشت پیاز زعفران که از خردادماه تا مهرماه ادامه دارد و در این زمان روزانه برای 15 نفر اشتغال‌زایی مستقیم انجام می‌شود.

به گفته وی در فصل دوم یعنی از مهرماه تا آذرماه که فصل برداشت زعفران است نیز 50 نفر مشغول به کار می‌شوند که عمدتا از زنان و بانوان هستند.

به گفته جعفری از هر هکتار زعفران 15 کیلو محصول به دست می‌‌آید که ارزآوری خوبی برای جامعه و سود خوبی نصیب کشاورز می‌کند هر چند در چند سال اخیر دولت سنگ‌اندازی‌های متعددی داشته به گونه‌ای که رانت موجود در بازار زعفران سبب شده در 5 سال قیمت زعفران هزار تومان نیز افزایش نداشته باشد.

وی اقدام دولت را در ایجاد مانع برای تولیدکنندگان زعفران با عنوان پای روی گلوی تولید گذاشتن ذکر می‌کند و امیدوار است که این وضعیت در سال آینده تغییر کند.

این کارآفرین برتر استان فارس محصول زعفرانش را به کشورهای روسیه و چین صادر می‌کند اما باز هم از موانعی که بر سر راه صادرات است و انحصارطلبی‌ها و رانت‌ها گلایه دارد.

جعفری از نقش موثر بسیج سازندگی در تسهیل شرایط فروش و صادرات سخن می‌گوید و اینکه براساس وعده‌های داده شده شرایط دریافت مجوز برای صادرات نیز قرار است تسهیل شود.

یکی دیگر از اقداماتی که این کارآفرین برتر انجام داده کشاورزی به صورت مشارکتی است. وی در این باره می‌گوید: بسیاری از افراد هستند که به دلیل کم آبی یا سرمایه کم قادر به استفاده از زمین کشاورزی خود نیستند که ما با مشارکت با این افراد زمین‌های کشاورزی را احیا می‌کنیم. جعفری این اقدام را در زمینه محصولات انجیر و پسته انجام داده است.

کارآفرینی واژه‌ای بسیط و ساده اما در عین حال بسیار پیچیده است و مسیری پر پیچ و خم دارد و آنان که این مسیر را طی کردند الگوهای خوبی برای کسانی هستند که می‌خواهند در این مسیر گام بردارند. قطعا معرفی آنها سهمی کوچک در اشتغال‌زایی است.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.