محرومیت در قلب استان فارس|

سهم صفر درصدی مردم فراشبند ‌از مواهب خدادادی

فراشبند شهری با چهارطاقی‌های تاریخی معروف، منابع گازی بی‌شمار و نخل‌های سر به فلک کشیده دارد که می‌تواند قطب صنایع تبدیلی خرما باشد اما سهم مردم از همه این مواهب صفر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی استان فارس به نقل از خبرگزاری تسنیم، یکی از جنوبی‌ترین شهرستان‌های استان فارس است که از همان ابتدای ورود گرم و خشک بودنش را با هوای داغ، نخل‌های سر به فلک کشیده و زمین‌های خشک به رخمان می‌کشد.

اینجا فراشبند است، شهرستانی که در عین ثروتمندی فقیر و محروم است، گاز دارد اما پروژه پتروشیمی‌ چیزی جز یک تکه زمین برهوت نیست.

پالایشگاه فراشبند واقع در منطقه عملیاتی دالان از توابع شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی است که گاز تولیدی این پالایشگاه بنا به نیاز می‌تواند جهت تزریق در میدان‌های نفتی به مناطق نفت‌خیز و یا به خط لوله سراسری گاز ارسال شود.

در دنیای امروز نفت و گاز هنوز از ابزارهای مهم کسب ثروت است که متاسفانه مردم فراشبند با وجود بهره‌مندی از این موهبت خدادادی بهره‌ای ندارند و محرومیت از همان ابتدای شهر خودنمایی می‌کند.

خبرگزاری تسنیم در راستای عمل به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر برافراشته نگه داشتن پرچم آرمانخواهی و مطالبه‌گری به میان مردم فراشبند رفته تا بخشی از مشکلات آنها را به گوش مسئولان برساند. هر چند که دیدن و لمس کردن این اندازه از محرومیت از وظایف ذاتی هر مدیر و مسئولی است.

با وجود بهره‌مندی از منابع نفت و گاز تنها یک پمپ بنزین در کل شهرستان وجود دارد، آن هم با جمعیتی بیش از 45 هزار نفر و این یعنی تشکیل صف‌های طولانی در تنها پمپ بنزین شهرستان.

یکی از اهالی در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: اینجا یک پمپ بنزین بیشتر ندارد و هر بار یک ساعت تا یک ساعت و نیم در صف هستیم علاوه بر آن تنها پمپ گاز موجود نیز فشارش کم است و تاکنون هم به آن رسیدگی نشده است.

یک نازل فرسوده تمام سهم شهرستان سرشار از منابع گازی فراشبند از سوخت گاز است. اهالی این شهرستان از همین موضوع ناراحت و گله‌مند هستند که چرا با وجود نزدیکی به منابع گاز باید یک جایگاه عرضه سوخت در این شهرستان باشد.

این تنها یک گوشه از محرومیت شهرستان فراشبند است، این شهرستان هر چند از لحاظ دیگر منابع کم برخوردار است اما نخل‌های سر به فلک کشیده‌اش می‌گوید که محصول خرما در اینجا یکه‌تاز میدان کشاورزی است.

حسین دهقانی از اهالی شهر فراشبند و عضو دوره سوم شورای این شهر است که مساحت نخلستان‌های فراشبند را 3 هزار و 700 هکتار با 31 رقم نخل عنوان می‌کند که سالانه 30 هزار تن محصول می‌دهد.

اما این محصول بهشتی در فراشبند به صورت خام و به عبارت این شهروند "در گونی به استان‌های دیگر به ویژه سیستان فرستاده می‌شود". به گفته وی محصول خرمای فراشبند بسته‌بندی و فرآوری نمی‌شود و تعداد اندک واحدهای تولیدی نیز در این زمینه راه به جایی نبردند.

این شهرستان به گفته عضو دوره سوم شورای فراشبند 3 سردخانه 2 هزار تنی دارد که با محصول  تولید شده شهرستان تناسب ندارد.

انواع محصولاتی که می‌توان با خرما تولید کرد، می‌تواند زمینه مناسبی برای راه‌اندازی واحدهای خرد و بزرگ صنعتی باشد اما آنچه از صنعت در این شهرستان دیده می‌شود یک شهرک صنعتی ناقص تنها با یک تابلو است.

مشاهدات خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد که شهرک صنعتی فراشبند هر چند که خیابان کشی شده و ستون‌های برق نشان از وجود  برق دارند اما جز یکی دو واحد نیمه تمام چیزی در محوطه‌ای که نام شهرک صنعتی را یدک می‌کشد دیده نمی‌شود.

علاوه بر آن به گفته مردم منطقه همین شهرک ناقص هم در زمین‌های باتلاقی واقع شده و سبب روی‌گردانی سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری شده است.

محرومیت تنها در بعد اقتصادی نیست که فراشبند را در برگرفته بلکه در زمینه اجتماعی هم این شهرستان متفاوت از دیگر نقاط است. وجود تنها بوستان در شهر فراشبند با 4 تاب بازی موید صحبت ماست.

یک فضای محدود بازی با وسایل محدودتر تنها سهم کودکان فراشبندی از بازی و تفریح و سرگرمی است. کودکان این شهر می‌گویند: یا اینجا بازی می‌کنیم یا در کوچه؛ جای دیگری برای بازی نیست.

همین فضای محدود نیز به دلیل جولان موتورسواران مناسب برای استراحت و تفریح خانواده‌ها نیست و خانواده‌های فراشبندی از زمین متروک و بر جای مانده پتروشیمی برای تفریح و تفرج آخر هفته استفاده می‌کنند.  

یکی از جوانان این شهرستان در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: از هیچ اداره‌ای به شهرستان رسیدگی نمی‌شود، موقعیت شهر ضعیف است، شهرستان نیاز به حمایت دارد.

به گفته وی تنها بوستان شهر فراشبند برای رده‌های مختلف سنی کودکان مناسب نیست، یک پارک دیگر هم خارج از شهر است که به دلیل مسافت زیاد مردم کمتر می‌روند.

اینجا فراشبند است، شهری که چهارطاقی‌های تاریخی معروفش زبانزد است، منابع گازی بی‌شمار دارد که ثروتی بالقوه است، نخل‌های سر به فلک کشیده دارد که می‌تواند قطب صنایع تبدیلی خرما باشد اما سهم مردم از همه این مواهب صفر است و حتی شاید زیر صفر.

ضعف مدیریت، نبود مدیران بومی و دلسوز و بی‌توجهی به ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی سبب شده که رنگ فراشبند رنگ محرومیت باشد.

به فرموده رهبر معظم انقلاب مدیرانی چالاک و پرتلاش لازم است تا بتوان مسیر انقلاب را به درستی طی کرد و مردم فراشبند نیز با وجود همه مشکلات اما امیدوار به حضور مسئولانی پرنشاط، پرتلاش و پر انگیزه هستند تا غبار محرومیت از چهره این شهر بزداید.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.