روایت تسنیم از "ایثار" روحانی ‌مرودشتی در روزهای بحرانی کرون

روحانی که ۵۷۰ روز بی‌منت جانباختگان کرونایی را غسل داد

امام جماعت جوان بیمارستان مرودشت با ۲۳ سال سن از روزهای نخست شیوع کرونا به غسل و دفن جان‌باختگان کرونایی پرداخته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی استان فارس به نقل از تسنیم، 

پای مرگ که به میان می‌آید، فرقی نمی‌کند پیر باشی یا جوان، تحصیل‌کرده یا بی‌سواد، بالاخره هر فردی در دوران زندگی خود با فکر کردن به مرگ دچار تغییر و تحولی می‌شود که زمان مشخص می‌کند این تحول موقت است یا دائمی؟!

حجت‌الاسلام ابراهیم معصومی، امام جماعت جوان بیمارستان مرودشت است که با 23 سال سن از روزهای نخست شیوع کرونا به غسل و دفن جان‌باختگان کرونایی پرداخته و در گفت‌وگو با تسنیم از آرامشی سخن می‌گوید که نصیبش شده است.

وی در دفتر نهاد رهبری مشغول به خدمت است و با انتخاب خودش حالا کار جهادی در بیمارستان را انجام می‌دهد و  فوت‌شدگان کرونایی را غسل می‌دهد. این روحانی جوان به تسنیم گفت: احساس می‌کنم در مورد مرگ به آگاهی  و آرامش عجیبی رسیده‌ام و دیدگاهم کامل‌تر شده است، چراکه زندگی مدرن و صنعتی موجب شده انسان‌ها از مرگ دور شوند و کمتر به این موضوع توجه کنند.

معصومی شروع همه این اتفاقات را از یک فراخوان در موسسه نصیر می‌داند که قرار بود برای مدتی در یک بیمارستان به بیماران کرونایی خدمت کند و حالا از این موضوع 570 روز می‌گذرد، او همچنان تلاش می‌کند به بیماران کرونایی خدمت‌رسانی کند و فوت‌شدگان را غسل دهد.

به گفته خودش از شروع این فراخوان تاکنون توانسته است حدود  200 فوت شده کرونایی را غسل دهد حتی از برخی از خانواده‌های متوفی حرف نادرست هم شنیده است. این روحانی جوان می‌گوید: احساس می‌کنم با اقدام این عمل ثواب این کار برایم چند برابر شده است.

حجت‌الاسلام معصومی می‌گوید: با اعلام فراخوان نصیر برای حضور داوطلبان در خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی در بیمارستان کمتر از 48 ساعت 38 نفر اعلام آمادگی کردند که بعضی از این جهادگران از مناطق و روستاهای اطراف  با فاصله زیاد آمدند.

وی می‌افزاید: در شروع بحران همه‌گیری کرونا که مردم اطلاع چندانی از این وضع نداشتند ترس میان آنان موج می‌زد ولی نیروهای داوطلب نصیر موفق شدند در دو شیفت صبح و عصر در بیمارستان مرودشت بخش کووید19 خدمت‌رسانی کنند.

حجت‌الاسلام معصومی بیان کرد: در این جمع 4 نفر از داوطلبان طلبه برادر هستند و تعدادی هم طلبه خواهر که اکثر این تیم جوانان گروه‌های سنی 20 تا 45 ساله هستند.

وی درباره انجام این کار می‌افزاید: به فرمان مقام معظم رهبری که فرمودند اموات این بیماری را با حداقل‌های واجب دفن کنید ابتدا اموات را در بیمارستان تیمم بدل از غسل و کفن و حنوط و دفن می‌کردیم و بعد با پیگیری‌های امام جمعه مرودشت و اداره تبلیغات و حوزه علمیه این شهرستان و دیگر نهادهای مسئول غسالخانه‌ای جهت امر تغسیل آماده شد.

معصومی درباره اولین فردی که غسل داده اینگونه توضیح می‌دهد که اولین مرتبه یک پیرمرد 68 ساله را تیمم  دادم، چهره او آنقدر نورانی بود که هیچ گاه آن لحظه را فراموش نخواهم کرد و ترس از کرونا تاکنون در وجودم نبوده است.

این روحانی جوان ادامه داد: وقتی‌ که از نزدیک با فضای کفن‌ و دفن این‌گونه فوت‌شدگان آشنا شدم به این نتیجه رسیدم که دفن شدن بدون تشریفات شرعی این افراد شایعه‌ای بیش نبود که در روزهای اول مطرح کرده بودند چون برای غسل دادن این افراد روحانیون و دیگر داوطلبین آموزش دیده با رعایت تمام موارد شرعی اجساد را غسل می‌دهند و چون عالم به تمام مبانی و احکام شرعی هستند غسل و کفن کاملتری هم برای اموات انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که ابتدا در شستشوی اموات کرونایی از لباس عادی و ماسک عادی استفاده می‌شد و هیچ گونه تجهیزات مدرنی در کار نبود گفت: این موضوع به ویژه در ماه‌های گرم تابستان و ایام ماه مبارک رمضان سخت‌تر بود چراکه با توجه به جنس لباس‌ها در زیر تابش مستقیم آفتاب تابستان خواندن نماز و دفن اموات  دشوار است.

این روحانی جوان غسل دادن در ماه مبارک رمضان را سخت‌ترین دوران عنوان کرد و گفت: در ماه مبارک رمضان امر تغسیل اموات و حضور در بخش‌های بیمارستان سخت‌تر بود.

وی در پاسخ به اینکه آیا در این مدت به کرونا مبتلا شدید می‌گوید: در تیر ماه سال گذشته خودم فرزندم و همسرم برای مدت 15 روزه  حس بویایی و چشایی از بین رفت که بدون هیچ علائمی از بدن درد در منزل قرنطینه خانگی شدیم و بعد از 15 روز مجددا تمام این علائم‌ها برطرف شد.

امام جماعت بیمارستان مرودشت که تلاش داشت در هنگام مصاحبه نام دیگر داوطلبین از قلم افتاده نشود، افزود: سید حاتم دهقان، شیخ حسین رحیمی بزمیانی، امام جماعت شبکه بهداشت و شیخ علی کریمی  در امر تغسیل بسیار همکاری داشتند.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.