رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس تشریح کرد

۸۷ گروه جهادی بسیج و سپاه برای یاری مردم فارس در سیل و برف تلاش کردند

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس اعلام کرد: گروه‌های جهادی این استان از ابتدای بارندگی‌های سیل‌آسای دی‌ماه ۱۴۰۰ تا رخدادهای جوی همچون برف و انسداد برخی جاده‌ها در صحنه حضور داشتند و در طول این مدت ۸۷ گروه جهادی متشکل از یک هزار و ۲۸۰ نفر در مناطق سیل زده خدمات‌رسانی کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج سازندگی سپاه فجر فارس،  اسماعیل قزل سفلی در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: بر اثر بارش برف در منطقه شمال استان فارس در ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰ شهرستان اقلید و محور سپیدان به اقلید با مشکلاتی مواجه شدند و بیش از ۱۵۰دستگاه خودرو برف و کولاک در محورهای مواصلاتی این شهرستان گرفتار شدند.
رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس ادامه داد: گروه‌های جهادی استان فارس از همان ابتدای بحران و در اولین شب برفی به خودروهای گرفتار شده در برف خدمات رسانی کردند. 

رفع انسداد جاده در سپیدان
قزل‌سفلی افزود: همچنین حدود چهار کیلومتر از جاده در منطقه کوه برم که از جاذبه های گردشگری سپیدان به شمار می‌رود مسدود شده بود که ما گروه مهندسی جهادی را با چهار دستگاه بلدوزر و لودر برای کمک به عوامل راهداری به منظور پاکسازی جاده اعزام کردیم و در نهایت، روز شنبه دوم بهمن ماه، دو مسیر رفت و برگشت که به دلیل بارش برف مسدود شده بود آزاد شد و در حال حاضر عبور و مرور جریان دارد.

یاری مردم شهرستان رستم
رئیس سازمان بسیج سازندگی استان فارس اضافه کرد: در پی بارندگی‌های ۲۵دی ماه در شهرستان رستم با طغیان رودخانه در این شهرستان مواجه شدیم که این بارندگی‌ها درنهایت باعث آبگرفتگی معابر، خیابان‌ها و منازل مسکونی در منطقه کوپن شد و چندین هکتار از زمین‌های کشاورزی در این منطقه آسیب دید.
وی گفت: گروه‌های جهادی در زمان وقوع سیل در این شهرستان هم در صحنه بودند و هفت گروه جهادی متشکل از ۸۰ نفر اقدامات قابل توجهی برای باز کردن معابر، تخلیه و پاکسازی گل و لای و جابه‌جایی اسباب منزل با همکاری نیروهای هلال احمر، اداره راهداری و شهرداری انجام دادند.
قزل سفلی ادامه داد: ناگفته نماند که به ۳۰ منزل مسکونی و همچنین به تأسیسات زیربنایی و زمین‌های کشاورزی در این منطقه آسیب وارد شده بود.
وی گفت: با این حال گروه‌های جهادی از ابتدای این بحران در کنار مردم بودند و به تخلیه آب و گل از واحدهای مسکونی، تجاری، مغازه ها، معابر، ادارات، مدارس و مساجد پرداختند.

مهمترین اقدامات سپاه و بسیج در سیل جنوب فارس
رئیس سازمان بسیج سازندگی اعلام کرد: با وقوع سیل در جنوب استان فارس حدود ۲۲۰۰ خانواده گرفتار سیل شدند و جهادگران به این خانواده‌ها که در مناطق سیل زده و خسارت دیده ساکن بودند، خدمات رسانی کردند.
قزل‌سفلی بیان داشت: خدمات رسانی و اقدامات سپاه و بسیج در زمان وقوع سیل در سه مرحله انجام شد. اولین بخش خدمات رسانی در زمان وقوع سیل و آغاز بارندگی ها صورت گرفت و با توجه به اینکه از قبل گروه‌های جهادی را در قالب گروه‌های واکنش سریع و امدادی برای کمک‌رسانی در زمان وقوع سیل ساماندهی کرده بودیم توانستیم به موقع خدمات قابل توجهی را به مردم شهرستان‌های مهر، لامرد و لارستان ارائه بدهیم.
او افزود: در شهرستان مهر چهار منطقه از جمله شهر وراوی، خوزی، روستای نورآباد و روستای چارگزی درگیر سیل شده بود و در لامرد نیز افزون بر بخش مرکزی این شهرستان، اشکنان، علامرودشت، چاه ورز و روستای کیزا با مشکلات بسیاری مواجه شده بودند.

۱۳ منطقه فارس به طور همزمان درگیر سیل شده بود
قزل‌سفلی گفت: در شهرستان لارستان هم مناطق بیرم، صحرای باغ، عماد شهر و بنارویه درگیر سیل و آبگرفتگی بودند و در واقع حدود ۱۳ منطقه در سه شهرستان فارس همزمان دچار سیل شده بودند.
این مقام مسئول اضافه کرد: گروه‌های جهادی امدادرسانی هنگام باران را به نحو احسن انجام دادند و با اطلاع رسانی و کمک به خانواده‌های سیل زده نقش مهمی در کاهش خسارات ناشی از سیل داشتند.
رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس بیان داشت: در واقع ۳۱۰ نفر از نیروهای جهادی  در این مناطق مستقر بودند و همزمان با بارش باران اقدام به کمک رسانی کردند و با داشتن آمادگی لازم توانستند در زمان وقوع سیل جان ۸۹ نفر را نجات دهند.
وی گفت: به طور کلی  ۸۰ گروه جهادی به استعداد یک هزار و ۲۰۰ نفر در این مدت مشغول امدادرسانی در مناطق سیل زده جنوب فارس بودند و پس از متوقف شدن بارندگی هم خدمات‌رسانی خود را متوقف نکردند و اقدام به کمک و یاری رساندن به خانواده‌های سیل زده کردند.

یاری سیل‌زدگان؛ از بسته‌های معیشتی تا ابزار و امکانات ضروری
قزل‌سفلی عنوان کرد: در بخشی از این اقدامات گل و لای  معابر و همچنین گل و لای هزار و ۳۸۰ منزل مسکونی جمع‌آوری شد و همچنین چهار هزار پُرس غذای گرم در برخی از روستاها که راه‌های دسترسی و ارتباطی شان قطع شده بود، توزیع شد.
وی یادآوری کرد: همچنین افزون بر چهار هزار و ۲۰۰ بسته معیشتی، ۳۰ تخته چادر و ۵۰ تخته پتو جهت اسکان موقت در اختیار سیل زدگان قرار گرفت و ابزارهای لازم مثل چکمه، کف کش و لجن کش نیز با همکاری برخی از مجموعه‌ها از جمله ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد علوی برای تجهیز گروه های جهادی فعال در مناطق سیل زده تهیه شد.
وی ادامه داد: پس از متوقف شدن بارندگی، اقداماتی از جمله آماربرداری برای برآورد اولیه میزان آسیب صورت گرفت و با توجه به مأموریتی که به سازمان بسیج سازندگی داده شد، برآورد اولیه لوازم خانگی آسیب دیده و دام‌های تلف شده را انجام دادیم و این آمار را برای جبران بخشی از این خسارت ها در اختیار دستگاه‌های مسئول گذاشتیم.

بارش‌های سیل آسای ۱۲ و ۱۳ دیماه جاری به یکهزار و ۳۸۰ واحد مسکونی در جنوب استان خسارت زد که ۹۳۱ خانه را به طور کامل تخریب کرد.
بارش‌های دیماه امسال همچنین رقمی افزون بر هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به بخش های مختلف زیربنایی، تاسیسات در مناطق جنوبی فارس خسارت زد و پنج نفر را هم قربانی کرد. خسارات بخش کشاورزی و دامداری نیز ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام شد. 
هیات وزیران در مصوبه‌ای برای کمک به سیل زدگان فارس، ۶۰۸ میلیارد و یکصد میلیون تومان برای جبران خسارات سیل به بخش‌های مسکونی و زیرساخت‌ها در نظر گرفت. دولت سیزدهم همچنین پرداخت  ۱۵۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای نوسازی و تعمیر خانه‌های آسیب‌دیده را تصویب کرد. 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.