تبلور توحیدی در حرکت‌های جهادی

الهام زارع خفری عضو هیئت رئیسه مجمع جهادی استان فارس و شهرستان ممسنی طی یادداشتی از ارتباط توحید و حرکت‌های جهادی نوشت.

الهام زارع خفری عضو هیئت رئیسه مجمع جهادی استان فارس و شهرستان ممسنی طی یادداشتی از ارتباط توحید و حرکت‌های جهادی نوشت. متن یادداشت به این شرح است:

یکی از ابعاد فرهنگی حرکت‌های جهادی ارتباط تنگاتنگ بین توحید و حرکتهای جهادی است.

"توحید" از اصول دین و یعنی اعتقاد و التزام به یگانی ذات الله جل جلاله. توحید دو نقش و کارکرد اصلی واساسی دارد.

1- سازندگی فردی، یعنی اعتقاد به یگانگی خدا و الوهیت و ربوبیت انحصاری ذات باری تعالی.

2- سازندگی جامعه، یعنی قرار گرفتن افراد ساخته شده به لحاظ فردی در کنار هم و ساختن زندگی اجتماعی‌. آنچه در حرکتهای جهادی به چشم میخورد همین دو امر مهم است. سازندگی فردی به معنای تلاش خستگی ناپذیر، ایمان بی پایان، وسعت دید، جهت‌گیری درست و مشخص و نهایتا حضور در جامعه با این دید وسیع و توحیدی در راستای خدمت رسانی و محرومیت زدایی و سازندگی جامعه است.

یکی از رسالتهای بزرگ حرکتهای جهادی در بعد فرهنگی، ابتدا خودشناسی و خودسازی و سپس دیگرسازی و حضور در بدنه اجتماع و بین احاد ملت و نفی طبقات اجتماعی و به طور کلی بنای جامعه توحیدی است.

ستم بزرگ تاریخ بشری به انسانها، قائل شدن امتیازات خاص برخی طبقات اجتماعی بر سایرین است. در صورتی که با رجوع به منابع دینی و اسلامی خلاف این امر ثابت شده است.

در قرآن کریم آمده است: "همه افراد در برابر خدا یکسان اند مگر کسانی که خود برگزیده باشد، همه از اصل و ریشه واحد آفریده شده اند و تنها دلیل برتری انسانها بر یکدیگر تقوی الهی است".

لذا میبینیم که بچه های جهادی، مرزبندی های بین طبقات اجتماعی را شکسته و با ذات پاک و فطرت خاکی، بدون منیت و با خلوص قدم در جاده عاشقی گذاشته اند و جز رضای معشوق چیز دیگری را نمی بینند.

فرسنگها جابجایی با لباس خاکی برای حضور در دل مردم محنت کشیده و نشستن بر گبه ی خوش نقش و نگار آن پیرزن روستایی و گوش جان سپردن به طنین صدای آن پیرمرد دست پینه بسته هیزم کش، نشان از فرهنگ والای انسانیت و یکدلی و یکرنگی ذاتی و نه جایگاه اجتماعی اکتسابی؛ بین بچه های جهادی و مردم دارد و چه زیباست " تبلور توحیدی در حرکتهای جهادی".