محمدهادی ساجدی:

مهرورزی متفاوت گروه جهادی امام حسن مجتبیٰ (ع)/ «خانه به خانه» با اهالی سنگ سیاه برای بررسی وضعیت سلامت

گروه جهادی امام حسن مجتبیٰ (ع) که در حوزه پزشکی، بهداشت و سلامت فعالیت می‌کند، مدتی است با اجرای طرح «خانه به خانه» به دنبال بهبود وضعیت سلامت اهالی و ساکنان محلات کم‌برخوردار شهر شیراز می‌باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بسیج سازندگی سپاه فجر استان فارس، محمدهادی ساجدی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: گروه جهادی امام حسن مجتبیٰ (ع) از سال ۹۷ فعالیت‌های خود را در حوزه‌های بهداشت و سلامت در مناطق روستایی و محروم استان فارس آغاز کرد و از همان ابتدا به دنبال افزایش دسترسی بیماران به خدمات بهداشتی و درمانی و افزایش سواد سلامت جمعیت‌های هدف بوده است.

وی ادامه داد: اما پس از بررسی‌های جهادگران از برخی محلات شهر شیراز، متوجه شدیم که وضعیت بهداشتی برخی از این محلات نامساعد است که یکی از مهم‌ترین آنها مربوط به محله سنگ‌سیاه میشد، لذا با انجام مشاوره‌ها، تصمیم به اجرای برنامه در این محله گرفتیم.

این دکتر داروساز افزود: از حدود ۵ ماه پیش، مرحله دوم طرح «خانه به خانه» را با هدف پایش وضعیت سلامت ساکنین محله، تلاش برای درمان بیماری‌ها و بهبود وضعیت بهداشتی منطقه انجام دادیم. متأسفانه باید گفت وجود فقر و محرومیت و همچنین عدم توزیع مناسب و به موقع خدمات بهداشتی در این محله، باعث افزایش بار بیماری‌ها و هزینه‌های درمان آن شده است.

ساجدی با اشاره به اینکه در بررسی‌ها متوجه وجود اتباع خارجی بی‌شمار در این منطقه، به ویژه اتباع افغانی شدیم، اظهار داشت: به ویژه کودکان خانواده‌های نیازمند و اتباع خارجی به دلیل عدم تغذیه مناسب، دچار مشکلات زیادی هستند که تلاش کردیم که با حضور متخصصان تغذیه در این منطقه و ارائه مشاوره‌ها، داروهای تقویتی و ویتامین و همچنین توزیع بسته‌های معیشتی، بخشی از مشکلات این خانواده‌ها را رفع کنیم.

وی ادامه داد: در بحث سلامت و بهداشت محیطی نیز، این محله با مشکلاتی روبرو است و بارها شاهد وجود بیماری سالک در بین اهالی بودیم که فرسوده بودن بافت قدیمی منطقه و عدم انجام وظایف ارگان‌ها باعث این بیماری شده است. به نظر می‌رسد وجود انبارهای ضایعاتی، از جمله دلایلی است که بهداشت محیط در این محله رعایت نمی‌شود و بسیاری از افراد دارای شغل زباله‌گردی هستند که این مسئله نیز بی‌تأثیر نبوده است.

این جهادگر جامعه پزشکی شیراز تصریح کرد: وقتی چنین وضعیتی وجود دارد، تنها اعزام تیم‌های جهادی نمی‌تواند باعث بهبود وضعیت شود و لازم است تمام ارگان‌ها که وظایف ذاتی آن‌هاست، به صورت جدی پیگیری‌های لازم را انجام دهند و گروه‌های جهادی نیز به عنوان افراد حاضر در میدان، مشکلات را به آن‌ها انعکاس دهند. در این محله به خصوص دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری، میراث فرهنگی، کمیته امداد، نیروهای مسلح و دیگر ارگان‌ها باید به صورت هماهنگ و با هدف مشخص فعالیت کنند تا وضعیت مردم بهبود یابد.

ساجدی با اشاره به همکاری سازمان‌ها و خیرین در این برنامه بیان داشت: خوشبختانه با همکاری‌ای که نهادها و سازمان‌های مربوطه داشته‌اند و هماهنگی‌هایی که با درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها صورت گرفته و پزشکان متخصص در این برنامه لطف و عنایت داشته‌اند، پس از شناسایی این بیماران، آنها را به این مراکز معرفی و پیگیر ادامه درمان آنها می‌باشیم.

ساجدی اضافه کرد: در مرحله اول طرح خانه به خانه که در سال ۹۸ برنامه‌ریزی شده بود، پس از فروکش کردن بیماری کووید ۱۹، در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ انجام شد و تعدادی از بیماران با وضعیت حاد شناسایی و مراحل درمان انجام شد؛ اما در مرحله دوم که از حدود ۵ ماه پیش آغاز شده، با کمک خیرین میزان خدمات‌دهی را افزایش داده‌ایم و تلاش می‌کنیم به همه افراد نیازمند در حوزه سلامت خدمات‌رسانی نمائیم.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.