اجرای برنامه های فرهنگی در راستای طرح «ایران!جوان بمان»

راه اندازی مرکز نفس و بهره گیری از ظرفیت جهادگران سلامت جهت جلوگیری سقط جنین

آمار سن باروری خانم ها در کشور به بیش از ۲۰میلیون رسیده است و نرخ رشد سالانه تولد، ۶/۸است که باید نرخ حایگزینی، ۲نفر به ازای هر پدر و مادر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج سازندگی سپاه فجر استان فارس،  سرهنگ پاسدار حسین صمصام مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته خبرنگار، به افتتاح مرکز نفس مخفف نجات فرزندان سقط خبر داد و اظهار داشت: یکی از خصوصیات بارز مقام معظم رهبری، تزریق امید به جامعه است و کمتر شنیده‌ایم که از کلمات ناامیدانه استفاده کنند، اما در مورد جمعیت، این ناامیدی در کلام ایشان موج می‌زند.
مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی، با بیان اینکه براساس آمار و اطلاعات، در حال سقوط به پرتگاه جمعیت هستیم، ادامه داد: آمار سن باروری خانم ها در کشور به بیش از ۲۰میلیون رسیده است و نرخ رشد سالانه تولد، ۶/۸است که باید نرخ حایگزینی، ۲نفر به ازای هر پدر و مادر است.
صمصام، با اشاره به اینکه با درنظر گرفتن نرخ مرگ و میر، ۲/۴است که هم‌اکنون ۱/۷است که در پرتگاه سقوط هستیم که بیرون آمدن از این پرتگاه، ۳۰۰سال طول می‌کشد، افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۸۰ نرخ جمعیت ایران ۳۲میلیون نفر می‌شود که عمده این افراد هم سالمند است، و دیگر نمیتوان در دنیا ابراز وجود کرد.
وی با اشراف ولی فقیه به این آمار، از آگاهی عمومی در زمان کنونی خبر داد و گفت: برای این امر، سازمان بسیج مستضعفین طرح «ایران!جوان بمان» دارد که کارگروه سلامت در بسیج جامعه پزشکی برقرار شده است.
مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت: از میان چالش‌های پزشکی، سقط جنین را در این رابطه انتخاب کرد و با توجه به اینکه در همه دنیا کمپین‌هایی در مقابله با سقط جنین وجود دارد، و در ایران، بسیج جامعه پزشکی خراسان به صورت پایلوت این کار را آغاز کرده است.
صمصام با اشاره به اینکه بسیج جامعه پزشکی فارس هم این کار را آغاز کرده است و به صورت عملیاتی در حال برطرف کردن این چالش است، از ایجاد تیم عملیاتی جهت بررسی علت سقط در خانواده‌ها خبر داد و گفت: مسائل اقتصادی و اعتقادی و باورهای غلط از جمله عوامل موثر سقط در خانواده‌هاست که در مجموع ۶۷مورد دیگر هم وجود دارد.
وی با اشاره به آمار سقط در کشور سالانه میان ۳۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر است که وزارت بهداشت اعلام کرده است، ۲درصد از این آمار را خودبخود اعلام کرد و گفت: ۳درصد از این آمار درمانی است که با مجوز پزشکی است و ۹۵درصد از کل آمار ارائه شده، سقط جنایی است اگرچه ۲درصد و حتی کمتر از این، نامشروع است.
مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی، با اشاره به اینکه آمار تناسبی در فارس، ۶۰نفر روزانه است، ادامه داد: به دنبال جلوگیری از این اسقاط جنین، مرکز نفس با اولویت فرهنگ‌سازی و آموزش خاصه بر روی خانم های ۳۵تا ۴۰ ساله است که از همه ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کنیم که به صورت مردمی و حتی ورود گروه‌های جهادی انجام می‌شود.
صمصام، دومین اولویت را شناسایی افراد از طریق واسطه‌ها از جمله داروخانه‌ها، متخصصین، عطاری‌ها، و دیگر واسطه‌هاست و کار به صورت اقناعی است، اگرچه با مشاهده موارد غیرقانونی، بدون هیایو، مجوز واسطه‌ها باطل می‌شود.
سومین اولویت مرکز نفس، حمایت و مشاوره است که مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی از آن یاد کرد و گفت: در راستای مشکلات خانواده‌ها در سقط جنین، سعی در حمایت‌ در عرصه‌های مختلف خواهیم داشت.
وی با تاکید بر اینکه کار ما در مرکز نفس نیابتی است، ادامه داد: مشکلات اقتصادی، دانشجویی، و اعتیاد، از جمله واردی است که تاکنون مواجه شدیم و در رفع این مشکلات تلاش کرده و زندگی‌هایی به این واسطه حمایت و مشاوره حفظ شده است.
صمصام با بیان اینکه مرکز نفس استان فارس در دفتر بسیج جامعه پزشکی فارس است، از حمایت تمام قد دادگستری فارس خبر داد و گفت: اگرچه این کار مدتی است در استان آغاز شده است، اما افتتاح رسمی این مرکز به زودی انجام خواهد شد.

برچسب

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.